Wednesday, August 15, 2012

Blast from the past

Was tracing the name of one of Bunkyo Gakuin's Professor that serves as the Director-General of National Federation of Unesco Associations  and also the VP of that university, Noguchi Sensei...and I found something from the past. Reading through the article, could not help but to think that I was part of that, and now in retrospect, I could see how important and big this deal was to me dear alma mater - UiTM and also Bunkyo Gakuin. I was part of my UiTM's history. That is huge deal. Should pat myself on the back more. :-)

UiTM bertaraf dunia 2006 (07/04/2004 11:45 a.m.)


UNIVERSITI Teknologi Mara (UiTM) akan diisytiharkan sebagai sebuah universiti bertaraf dunia menjelang tahun 2006. Naib Canselornya, Profesor Datuk Seri Profesor Dr. Ibrahim Abu Shah berkata, UiTM kini sedang agresif membuat persiapan bagi mencapai taraf itu. Menurutnya, persiapan itu dilakukan sejak lama dahulu dan hasilnya kini telah pun diperoleh terutama dalam melahirkan graduan berkualiti serta laku di pasaran kerjaya.

Katanya, ada banyak kriteria yang perlu dipenuhi untuk menjadi universiti bertaraf dunia dan kriteria itu bukan terhad kepada aspek prasarana semata-mata. Beliau berkata, sungguhpun aspek prasarana penting, ada aspek lain yang perlu diberi perhatian serius dalam mencapai matlamat itu. ``Aspek ini ialah mengeluarkan graduan yang laris di pasaran kerja dalam dan luar negara,'' katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Menandatangani Memorandum Perjanjian (MoA) di antara UiTM dan Universiti Bunkyo Gakuin, Jepun di Shah Alam, baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis itu ialah Presiden Bunkyo Gakuin University, Akiko Shimada dan Timbalan Presidennya, Profesor Noboru Noguchi serta Pengurus Kumpulan Latihan dan Pembangunan, Sime Darby Berhad, De. Mohd Kamal Khir. Sime Darby pada majlis itu menyumbang RM40,000 bagi membiayai sebahagian perbelanjaan dua pelajar UiTM sepanjang berada di Bunkyo Gakuin University. MoA yang ditandatangani itu membolehkan kedua-dua universiti menjalin kerjasama akademik menerusi program pertukaran pelajar.

Sebagai permulaan, dua pelajar Universiti Bunkyo Gakuin akan belajar di UiTM selama setahun, mulai bulan Jun ini. Manakala UiTM akan menghantar dua pelajarnya ke universiti berkenaan untuk tempoh setahun pada bulan September ini. Read more here

Looking back at the fact that Ken and I was selected out of that 200,000 students; 20 faculties, 40 states campus, 198 programs for this memorable journey, is exhilarating. Sugoi ne

With Bunkyo Gakuin Daigaku President (and owner) Akiko Shimada Sensei.
With Bunkyo Gakuin's VP and UNESCO Director-General, Prof. Noboru Noguchi Sensei

ZUTTO NIHON  TOTEMO NATSUKASHII... nihon ni ikitai demo ima zannen kara okane ga arimasen :D

p/s: teringat kata2 beberapa insan Allah yang pernah 'mengejek' aku ketika sesi 'temuramah' tidak formal di tempat itu tahun lepas dan ketika aku berada di tempat itu; seorang berkata "yeke you budak PJ, you macam kampung je" (merujuk kepada cara pemakaian tudung aku), seorang lagi "alah, resume you biasa je", dan seorang lagi "oh, dia ada DUA tahun pengalaman tau..."(walhal diri ini punya empat tahun, namun entah mana silapnya itu tidak dikira sebagai pengalaman atau dia yang berkata-kata itu tidak pandai mengira)...

namun kira-kira 2 minggu lepas aku jadi lebih teringat apabila menghadiri satu lagi sesi 'temuramah' di sebuah badan bukan kerajaan yang agak berpengaruh dalam negara malah ditunjangi daripada kalangan mereka yang cerdik pandai (tidak keterlaluan lebih pandai dan lebih tahu dari insan-insan yang disebut aku dalam ayat sebelum ini di tempat itu), namun sepanjang sesi tersebut, tidak sekali mereka 'mengejek' (judgmental) terhadap aku, malah berkata "you got impressive resume" dan paling penting AMAT tertarik dengan pengalaman aku di Bunkyo Gakuin sebagai wakil pertama PERTAMA UiTM.

Mereka juga tidak pernah bertanya tentang kelulusan spm...apatah lagi mahu menyalin keputusan SPM aku sebagai bukti aku budak Petaling Jaya seperti dua umat disebut di atas yang berada di tempat itu. typical elitist malay mentality- likes to patronize people...oh well, am here now at this place at this time, embracing new challenges, meeting new minds for an enlightening journey in unraveling issues of faith, equality, justice, compassion, and pursuit of knowledge. best thing, they thus far never puts on judgemental face and that holier-than-thou act. Refreshing indeed.

p/s2: am in no way inferring that I am smart or got an impressive resume, just merely scribbling me disappointment that there are still some people in this world who likes to think they know people by the way they dress is absurd. it is appalling even more that these people hold high positions in office ie: leaders/ super seniors in a corporation, yet loves to belittle people that don't know of. 

3 comments:

Hilmi Haji Ali said...

terbaek kan..ala-ala sbb nama jepun ko kot yg ko terpilih.. haha

btw english writing ko sangat superb..smpai aku kena check kamus makna perkataan bombastic ko tu haha

AkaZukii ChaCha said...

Haha aku ingat g interview, satu prof jepun noguchi yg aku ceritakan kat sini, tanya dlm bahasa jepun "donogurai nihongo o benkyo shimasu ka"...aku terlupa maksud "donogurai" tu, panik aku balas "sumimasen, moichido kudasai" (sorry, repeat pls) haha dia repeat, aku masih tak ingat...last2 jawab je "ah, gomen nasai, shitshumon ga wakarimasen" (oh am sorry saya tak faham soalan) hahaha .walhal satu perkataan tu aku miss terus xleh jwb...kenangan....:)

Anyway, HILMI ALI....english aku tak superb lah! Sepap adalah...typo berlambak kt sini..(taip je tk cek pastu post) ...

AkaZukii ChaCha said...
This comment has been removed by the author.